Prestholtstien opp til Hallingskarvet nasjonalpark har blitt veldig populær. Foto: Trond Erik Buttingsrud

Norsk natur selger som aldri før- men flere naturområder fortjener mer besøk

Publisert 11. september 2018
Friluftsliv, Ukategorisert, Verneområder

Lars Monsen på fotturer i fjellheimen på direktesendt tv. Tom Cruise klatrende på Preikestolen i filmen Mission Impossible. Det er ingen tvil om at norsk natur selger, inspirerer og tiltrekker seg stadig flere besøkende!

Trykket på enkelte turmål er overveldende, mens andre naturperler fortjener større oppmerksomhet og mer besøk. Vi tilrettelegger for at flere av våre 47 nasjonalparker skal bli bedre kjent og besøkt.

De siste årene har bilder av naturopplevelser delt på sosiale medier bidratt til å trekke stadig flere og nye typer turister til Norge, særlig til spektakulære turmål som Preikestolen, Trolltunga, Reinebringen og Besseggen. Dette har gitt oss nye utfordringer knyttet til sikkerhet og tilrettelegging.
Disse flotte turmålene passer ikke for alle, men vi har mange flere spennende og flotte naturområder å by turister enn bare disse!

Selv om det i sommer er notert besøksrekorder flere steder i fjellheimen, er det plass til flere turister i våre 47 nasjonalparker. De er juvelene i norsk natur, men har vært som godt bevarte hemmeligheter i mange lokalsamfunn.

Nasjonalparkene gjøres nå tilgjengelige på en måte som de ikke har vært før. De kan by på opplevelser også for de som ikke vil gå i flere dager med tung sekk, men som kanskje passerer forbi i buss eller i bil. De kan ta en kopp kaffe, en beinstrekk og bilder av utsikten til vakker natur og oppleve at de er i nasjonalparken.

Utkikkspunkt Sognefjellet i Jotunheimen nasjonalpark
Nylig åpnet utkikkspunkt Sognefjellet i Jotunheimen, som det første i merkevaren Norges nasjonalparker. Fra den spektakulære gangbrua langs vannet kan du både se og ta bilder av Jotunheimen nasjonalpark. Kanskje du er fornøyd med å gå de to kilometerne rundt vannet ved Sognefjellhytta, ta noen bilder og dele dem med «hele verden»?

Hvem kan kjøre forbi et så flott utkikkspunkt som på Sognefjellet? Fra gangbrua kan du både se og starte turen inn i Jotunheimen nasjonalpark, 1400 meter over havet. Foto: Kari Sveen

For mange turister holder det å ha sett og vært i nærheten av naturområdet, lest litt på infotavlen, tatt en «fjellfie» og smakt lokal mat før ferden går videre. Forhåpentlig blir mange turister inspirert til å komme tilbake og bli bedre kjent med naturområdene og det som er særegent for akkurat den nasjonalparken de besøker. Nasjonalparklandsbyen eller – kommunen kan også by på flere opplevelser som gjør turisten mer interessert i å forlenge oppholdet.

En Michelin-stjerne for gode naturopplevelser
I samarbeid med nasjonalparklandsbyer og -kommuner, besøkssentre, nasjonalparkforvaltere, reiselivsaktører, Innovasjon Norge og Snøhetta Design har Miljødirektoratet jobbet fram en merkevarestrategi for nasjonalparkene. Den skal gjøre nasjonalparkene bedre kjent og mer tilgjengelige og med en visuell profil som ønsker turistene «Velkommen inn!»
Den visuelle profilen blir brukt til markedsføring, tydelig skilting langs vei, ved utkikkspunkter og på besøkssentre. Også i formidling av lokal kunnskap og historier knyttet til nasjonalparken brukes profilen.

Sentralt i merkevaren er at det skal være kvalitet i utforming, plassering, arkitektur, materialvalg, visuell profil, språk og informasjon til de besøkende. For eksempel har utsiktspunktet og besøkssenteret Viewpoint Snøhetta på Dovre vunnet flere internasjonale priser for arkitekturen.

Portalen inn i Folgefonna nasjonalpark er hyppig brukt som motiv i turistenes bilder. Foto: Karen Løvfall Våge

Kvalitet i utforming av besøksanlegg og kunnskapsformidling er blitt stadig viktigere for å nå et større publikum. Når du besøker en nasjonalpark, skal totalopplevelsen være av høy kvalitet, og ha noen felles standarder. Ikke ulikt det folk søker etter når de velger reisemål etter Michelin-guiden for restauranter.

Bedre forvaltning av naturen
Miljødirektoratet inviterte før sommeren kommuner med nasjonalpark til å søke om status som nasjonalpark-kommuner. Kommunene får bedre muligheter til å profilere nasjonalparkene gjennom merkevaren Norges nasjonalparker.
Potensialet for verdiskaping er stort, det viser erfaringer fra programmet Naturarven som verdiskaper. Kommunene som jobbet målbevisst sammen med reiselivsaktørene, fikk etablert arbeidsplasser og økt den lokale omsetningen.

God informasjon om turer i nasjonalparken møter turistene på Geilo stasjon. Foto: Trond Erik Buttingsrud

Et av kriteriene under merkevaren Norges nasjonalparker er at nasjonalparkstyrene skal sørge for god besøksforvaltning. Det innebærer å lage planer for hvor naturen tåler mer trøkk og hvor den ikke gjør det. Tilrettelegging av turtilbudet skal hindre for mye slitasje på stier og på naturen. Miljøforvaltningen og reiselivsnæringen må samarbeide for å nå målene som er satt for merkevarearbeidet: sterkere vern, økt lokal verdiskaping og en bedre opplevelse for brukerne.

Piloter som kan inspirere andre
Nasjonalparkene Jotunheimen, Rondane, Hallingskarvet og Varangerhalvøya er piloter i satsingen på å «selge» norsk natur på en måte som jeg tror kan gi ringvirkninger flere steder. Over hele landet venter flotte naturopplevelser, i nærmiljøer, bymarker og kulturlandskap. Mange er ikke godt nok kjent og trenger mer oppmerksomhet. Dette håper og tror vi den nye merkevaren kan bidra til.